måndag 12 november 2012

Vuxit upp och blivit stor!

I September 2009 blev jag medlem i UNF och i december samma år startade jag tillsammans med några kompisar upp UNF Rumpnissarna som är en lokalförening i Umeå. Vårt första arrangemang var en nyårsfest som de kom nästan 30 personer på. Jag satt som Ordförande 2009-2011. Vi hade mycket filmkvällar och pysselkvällar och de kom fler och fler medlemmar till föreningen. 
Vid årsmötet 2011 klev jag av styrelsen och lämna över föreningen till nya engagerade medlemmar. 

Idag sitter jag som sammankallande i valberedningen till Rumpnissarna och jag blir väldigt stolt då dom idag har nästan 80 medlemmar och att dom fortfarande har regelbunden verksamhet. 
Och det är det här som är det underbara med UNF. Medlemmar kommer och går men traditionen och kulturen lever kvar i föreningen. Det är viktigt att man aldrig glömmer att utan lokalföreningar är UNF ingenting.

 De är föreningarna som  skapar verksamhet där vi tillsammans kan ge ungdomar en aktiv och kreativ fritid. De är föreningarna som skapar en trygghet och ett stöd för dom som har det jobbigt hemma. Det är föreningarna som påverkar alkoholnormen då dom som grupp väljer en nykter fritid. De är föreningarna som är UNF. För utan föreningar finns ingen regelbunden verksamhet, och utan regelbunden verksamhet kan vi inte få aktiva medlemmar. Och utan aktiva medlemmar så får vi ingen verksamhet. 

Jag är därför otroligt stolt över att fått vara med på den resa som UNF Rumpnissarna gjort sen 2009. Idag är det Västerbottens mest aktiva förening och är till antalet av dom största. 

Glöm aldrig bort era föreningar! 

2 kommentarer: