söndag 26 februari 2012

5 år med förvärvad hjärnskada

Insåg just att idag är det exakt fem år sen jag var med om ridolyckan som kom att förändra mitt liv.  Tänker tillbaka på den dagen, inser att jag inte minns så mycket alls. Jag minns att jag var otroligt taggad på att åka till stallet men sen är det helt blank. Inte ett skit kommer jag ihåg. 
Men ändå kom den dagen att förändra mitt liv, och jag har ingen aning om vad som hände. 
Att få en sån här historia återberättat är bland det värsta jag varit med om. Inte för att historian är blodig och hemsk utan för att jag inte kommer ihåg det trots att jag var huvudpersonen. 

När jag tänker tillbaka kan jag tydligt se olyckan framför mig, men inte med mina egna ögon utan med andras. Som om jag ståt och tittat på. Jag ser hästen snubbla, jag ser hur mitt huvudslår i väggen och hur jag och hästen sedan faller till marken, jag ser hur jag ställer mig, jag ser hur jag hoppar upp på hästen ryggen ingen och jag ser mig själv skritta iväg. 
Nästa bild jag har är när jag ligger på en bänk, de sitter läkare runt mig och frågar mig saker.
De minne jag har av olyckan är inte mina egna. jag skulle nog göra vad som helst för att få tillbaka minnet från den kvällen. Men tyvärr så kommer jag aldrig få de enligt läkarna. 


3 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag hittade din blogg genom Allers som kom idag :-)Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med dig och gärna genom mejl eller facebook,beror på vilket som är enklast för dig.
    Min dotter Sofia som blir 14 år var med om en ridolycka 28/12-09 och har precis som du en förvärvad hjärnskada. Om du vill så gå gärna in på hennes blogg http://lillafiia.bloggplatsen.se/ där finns hennes berättelse om olyckan och hur hon mår idag. Sofia har svårt att acceptera den hon blivit efter sin olycka och problemen hon fått efter den. jag skulle bli så glad om jag kunde förmedla en kontakt er i mellan för din positiva syn på livet kanske kan hjälpa henne. Hade vi inte bott så långt ifrån dig så hade jag tagit med henne på en av dina föreläsningar men vi bor utanför Örebro i Närke :-/
    Min mejladress är oberg-anette@hotmail.com

    Mvh Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Jag har skickat ett mail till dig :)

      Radera
  2. Hej!

    Gud vadskönt det är när man läser din blogg och känner att man inte är ensam. Har också en förvärvadhjärnskada som jag fick av en hjärntumör när jag var 10år.
    Skulle bli otroligt glad, tacksam om du skulle vilja ha mail kontakt. ta del av varandras erfarenheter och byta råd.
    Kontakta mig gärna på min mail sara@optinet.se

    Kram!!

    SvaraRadera