torsdag 9 februari 2012

En kurs om dolda handikapp

Ända sen jag började engagera mig i UNF så har jag älskat hela rörelsen för deras sätt att engagera och motivera ungdomar för att ta aktiva val i sin vardag för att förändra, inte bara sin egen utan även andras livstil.

Men precis som alla andra organisationer så har rörelsen en del brister. En av bristerna är att UNF är dåliga på att lyfta fram och hantera ungdomar med dolda handikapp. Jag har varit på många av UNFs kurser och då har vi pratat mycket om att inkludera alla och att vi ska anpassa verksamheten och framför allt lokalerna efter de som lever med olika typer av synliga handikapp. Men det har aldrig pratats om hur vi ska anpassa verksamheten för till exempel dom som har ADHD och  aspberges syndrom som är exempel på dolda handikapp.  
Eftersom jag både jobbar mycket som ledare men även själv lever med ett dold handikapp är frågan om anpassning för dolda handikapp väldigt viktigt för. 

Därför har jag valt att arrangera en ledarutbildning med inriktning på hur man kan anpassa verksamheten på bästa sätt för de som lever med dolda handikapp. Vi kommer att vara 5 st föreläsare som alla lever med olika typer av dolda handikapp och vi kommer prata om hur diagnosen påverkar oss. 

Jag har fått mycket bra respons från både medlemmar och icke medlemmar när jag berättat om min kurs så jag hoppas att den kommer bli bra. ( Ja, jag väljer att kalla det för min kurs eftersom jag i stort sett arrangerat hela kursen själv och endast fått hjälp med det ekonomiska från mitt distrikt)

Nu ska jag återgå till planeringen av helgen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar