lördag 25 februari 2012

Långa listor

De allra flesta dagar märker jag inte av min skada, men de händer ibland att skadan påverkar mig på ett negativt sätt i vardagen. I går och idag är ett sånt tillfälle. 
Jag har väldigt svårt att känna när det blir för mycket. Eftersom jag har en väldigt aktiv fritid med diverse styrelseuppdrag och möten att gå på så påverkar detta även andra. 
Just nu är jag i en period där jag har mycket och göra men kan absolut inte planera min tid. Så länge jag känner att jag har ordning och reda runt om mig så klarar jag ofta av att planera. Men eftersom jag de senaste veckorna varit på praktik och haft PA100 vecka ( en vecka då vi bara ska jobba med projektarbetet) så har jag har det visat sig väldigt tydligen att jag inte kan planera min tid. Dessa 3 veckor har varit både bra och dåliga. Bra för att jag fått chansen att göra det jag vanligtvis inte hinner med, typ som att umgås med med min familj. Dåligt för att jag inte kunnat utnyttja tiden som jag först tänkt. 
Det som händer för mig när jag blir stressad är att jag försöker strukturera upp mig genom att skriva listor på allt jag ska göra. Men själva listskrivandet tar med mer tid än det jag ska göra. Jag blir stressad över den långa listan och vet inte riktigt vart jag ska börja. Vilket ofta resulterar i att jag börjar med det minst viktiga eller något som inte ens står på listan. 
Att planera och strukturera är nog mitt störta problem som beror på skadan och också de ända jag önskar jag annorlunda. 

Jaja, imorgon blir det loppis med fotoföreningen för att samla pengar till en fotoresa vi ska göra i sommar!
Men nu ska jag krypa ner i sängen bredvid bästa Nina och lyssna på ljudbok!
 

1 kommentar:

  1. Känner igen mig i mycket av det du skrivet, då jag också har en förvärvad hjärnskada!

    SvaraRadera